Thursday, January 7, 2010

udang sos thai...

dah lama saya tak masak udang... huhuhuuuhu... dah lama jugak saya beli udang nie... so, adalah lebih baik saya masak cpt2... kang dah kurang manis lak.... hihihihihi.... udang masak sos thai nie... saya main campak2 jer... cipta resepi sendiri... lagi pon mudah dan simple... itu yg penting sebenarnya... ye le mana tak main campak jer... kol 5 pagi dah bersilat kat dapo... huhuhuhuhu... senang sket... masak pepagi... bile balik keje tak le rushing nak memasak lak... lagi pon suami balik tghari... kesian lak... takkan ari2 nak makan kat kedai kot... so... ari2 kol 5 pagi kluntang... kluntang.... saya kat dapo... so... bg jiran2 jgn marah yer bunyi lesung batu pepagi ari...... hihihihihihi... ok... jom kita tgk resepi udang sos thai nie.... simple dan sodaaaapp... :)


Bahan2 :-
1/2 kilo udang
1 1/2 sb cili boh
1 1/2 sb sos cili thai
1 sb sos tomato
1 sb sos cili
1 sb sos tiram
bawang merah (tumbok)
bawang putih (tumbok)
halia (tumbok)
garam dan gula
minyak
air

 Caranya :-
-panaskan minyak, kemudian tumis bahan tumbok...
-apabila naik bau, masukkan cili boh..
-masak sehingga naik minyak...
-masukkan air,sos cili,sos thai,sos tomato, sos tiram...
-masak sampai menggelegak..
-masukkan udang....
-perasakan dgn garam dan gula...
-agak2 udang dah masak, tutup api...
-dah siap-

No comments:

Post a Comment