Friday, October 30, 2009

5 Tahun yg lalu...

Zulkaedah….. semua org tau kalu dah msk bln zulkaedah, maka bermulalah musin haji…
Bile tgk blog kwn2 yg berada di Makkah, pelbagai persiapan dilakukan utk musim haji ini..
Tiba2…..satu persatu kenangan ketika saya berada di Tanah Haram menjelma…
5 tahun yg lepas saya sekeluarga telah dijemput oleh Allah utk menjadi tetamu di Tanah Haram untuk
mengerjakan umrah.. Alhamdulillah….. mengikut perancangan, kami 5 beradik serta abah dan emak
akan kesana..,Tetapi disaat akhir abg dan adik saya yg ke-3 tertinggal (xdpt ikut la nie)… Semua
persiapan telah dilakukan… Mungkin ade hikmahnya mereka tak dpt ikut… Jadi saya, adik #4, #5, abah
dan emak yg pergi… Kami di Tanah Haram selama 15 hari.. 3 hari di Madinah 10 hari di Makkah…
tiba di lapangan terbang Jeddah, rombongan kami telah dibawa terus ke Madinah…

Tak ingat berapa jam, tp seingat saya, kami tida di Jeddah Maghrib dan tiba di Madinah hampir subuh…
Allah Maha Besar, apabila tiba diMadinah hati terasa sayu apabila melihat Majid Nabawi… Syukur tidak
terkata… betapa indahnya masjid Nabawi.. Alhamdulillah… Hotel yg kami diami semasa di Madinah sgt
dekat dgn Majid Nabawi berdepan dgn baqi’… Kalu tak silap hotel Al-Zahra… Alhamdulillah, dpt
sembahyang didlm masjid nabawi, dpt masuk raudah, melawat makam Rasulullah hati jadi sayu sgt,
melawat tempat2 bersejarah di Madinah, pergi pasar kurma dan lain2…

Hari ke-4 kami telah berada di Tanah Suci Makkah.. . Tiba di Makkah hampir waktu asar, kami dibawa ke
Hotel masing2 (kalu tak silap nama hotel Loa Loa Al-Raid), dan bersiap sedia utk melakukan tawaf selamat dtg dan juga umrah… Melihat kaabah kali pertama…
subhanallah, hanya Allah jer yg tau perasaan ketika itu… Alhamdulillah… Terima Kasih Ya Allah…
Alhamdulillah, dpt melakukan umrah, tawaf, sai, tahallul….. Seronoknya, tidak terkira…
Di Makkah pon kami dibawa melawat ke tempat bersejarah, masjid2, tempat mencetak al-Quran,
Muzium, tempat membuat kain kaabah, tempat pertemuan nabi adam dan hawa, ladang
unta, makam sahabat nabi, hudaibiah dan lain2…









Hari yg ke-15… Tiba masa utk pulang ke Malaysia… Saya akan tinggalka Kota Suci ini….
Terima Kasih Ya Allah kerana menjemput ku ke RumahMu ini…
















Dengan keizinanMu isyaAllah aku akan sampai lagi ke Tanah SuciMu ini….. Amin...




3 comments:

HAMIZAH said...

Teringat kenangan dulu bile tgk gambar2 husna.. Sy pergi waktu darjah 6 tahun 1996..Waktu tu kami diberitahu tak boleh bawa kamera takut dirampas pihak kastam Mekah.. Akhirnye takde gambar kenangan pun kat sana.. Bile tgk kaabah, jaabal rahmah rindu pada Nya..

ibu ilham said...

Alhamdulillah, mungkin itu rezki kami...
InsyaAllah, mungkin ada rezki Hamizah dijemput lagi ke Sana, boleh amek gambar byk2...
InsyaAllah.... :)

ibu ilham said...

TQ Hamizah, sbb sudi lawat blog ilham...
boleh kita berkenalan? :)

Post a Comment